Monday, January 16, 2012

Soalan-soalan yang kadang-kadang terlintas di dalam hati...

1. KENAPAKAH AKU DIUJI?
  • "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mangatakan : kami telah beriman,sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yg sebelum mereka,maka ssungguhnya Allah mengetahui orang2 yg benar dan ssghnya dia mengetahui orang2 yg dusta..." (Al-Ankabut : 2-3)
2. KENAPAKAH AKU TIDAK MENDAPAT APA YANG AKU IDAMKAN?

  • "boleh jadi kamu membenci ssuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu,Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui..''              (Al-Baqarah : 216)

3. KENAPA AKU DITIMPA UJIAN SEBERAT INI ?

  • "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya ."                        (Al-Baqarah : 286)
4. KENAPAKAH AKU BERASA KECEWA
  • "Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman." ( al-Imran:139)
5.BAGAIMANAKAH AKU HARUS MENGHADAPINYA
  • "Wahai orang-orang yg beriman!Bersabarlah kamu (menghadapi  segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh,di medan perjuangan,dan bersedialah dengan kekuatan pertahanan di daerah2 sempadan serta bertawaqalah kmu kpd Allah,supaya kamu berjaya mencapai kemenangan (Ali-'Imran : 200)
  • dan mintalah pertolongan kepada Allah dgn jaln sabar dan megerjakan sembahyang dan ssungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kpd orang2 yang khusyuk "..         (Al-Baqarah : 45)

6.APAKAH YANG AKU AKAN DAPAT DRPD SMUA INI?

  • "sesungguhnya Allah telah mmbeli dari orang2 mukmin ,baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untk mereka".. (At.Taubah :111)





#ni hanya pengkongsian ak untuk Blog walking..sbb kdg2 soalan2 mcm ni mmg terlintaskan didlm kepala otak kita..so,sama2 lah kita kongsi2 kan,..=)
thanks for reading...








WG17_2118

No comments:

Post a Comment