Tuesday, August 30, 2016

natural facial mask (home made)



 Assalamualaikum semua...sapa dekat sini suka buat homemade facial mask?? kita geng....
Aku bab benda2 mereka ni mmg aku suka sikit.aku suka benda yang natural dan jimat. Jadi untuk jaga kulit muka, aku suka buat mask. Dulu aku slalu buat mask telur putih.kalau nak buang whitehead and blackhead pun aku pakai telur putih buat bagi jadi macam boleh peel off gitu...sekarang untuk white head and blackhead aku gna vietnam mask,tapi dia ada bau yang kurang menyenangkan sikit.

okay,cita pasal facial mask yang aku buat ni,aku guna bahan2 yang ada dekat rumah ja supaya mudah kan kerja aku. Boleh tengok kat bawah ni bahan2 dia..jom tengok aku campur aduk kan apa.


  
Cuka epal lah antara bahan yang aku guna ni. Cuka epal ni untuk bantu mengilangkan jerawat dekat muka kita.cuka epal banyak lagi tau khasiat dia.nak kurus  pun bleh amalkan cuka epal.nak tahu details boleh tanya abg google kita.haha...
`


Cinamon atau kulit kayu manis.untuk jerawat jugak.ada cakap untuk untuk muka kelihatan awek muda la,untuk hilang parut and so on.hahah...yang aku tau cinamon ni bagus.so aku pun masukkan skali dalam mask ni. 




Minyak zaitun...Aku memang suka guna minyak zaitun,dalam masakan n untuk muka.kalau aku buat scrub pun mmg aku akan letak miyak zaitun sekali.buah zaitun pun mmg slalu ada kat rumah.makan ngn nasi bukan main sedap lagi.tapi sekarang ni cerita pasal minyak zaitun.apa kebaikan minyak zaitun ni??


Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:        
Makanlah minyak zaitun dan lumurlah minyaknya, kerana ia berasal daripada pohon yang penuh berkat. (Riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Majah) 

Antara bagusnya minyak zaitun ini dapat hilangkan jerawat,melembapkan kulit,menganjal kan kulit.Nak details lagi??p google nah.jangan dok malas. 



so akhir skali jadi la gambar masker bawah ni apabila di campur kesemuanya...hehe..ni just simple2 ja n pakai bahan apa yang ada.


Mimpi ngeri tengok muka iouls.






Ni muka lepas dah basuk facial mask tu..pehal sama je weih???mesti la sama..bukan basuh-basuh jadi nora danish pulak kot kan..bila kita rajin jaga muka,kurang la sikit kusam dekat muka ni kan...okay sapa yang rajin bleh buat sniri tau.jimat duit hampa tau dak.next pos nak kongsi pasai facial pulak..


~Widad Rhaffor~

No comments:

Post a Comment